1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ |
1.3 Departamentul |
1 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
ASISTENȚĂ MEDICALĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
NURSING CLINIC BOLI INTRNE |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
- |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Dr. ENESCU AURELIA |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Dr. Enescu Aurelia, Dr. Surdulescu Mihai |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Profesor univ., cadru didactic asociat |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
NORMĂ DE BAZĂ, ASOCIAT |
|||||||
2.7. Anul de studiu II |
|
2.8. Semestrul II |
|
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2): DF |
|
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3): DI |
|
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
10 ore |
din care: 3.2 curs:
|
2 |
3.3 Lucrări practice:
|
8 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
140 ore |
din care: 3.5 curs:
|
28 |
3.6 seminar/laborator: 112 ore |
112 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
20 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
16 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
28 |
||||||
Tutoriat |
|
||||||
Examinări |
10 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
22 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
96 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
236 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
8 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenții trebuie să aibă cunoștințe solide de anatomie, fiziologie, fiziopatologie, lexic medical, morfopatologie, semiologie, farmacologie, nursing clinic general |
4.2 de competenţe |
|
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
Studenții nu au voie să întârzie la curs. Studenții nu au voie cu telefonul deschis și să înregistreze cursul. |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Purtarea obligatorie a halatului pentru stagiul practice. Pregătirea în prealabil prin studio individual a noțiunilor predate la curs. |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 – cunoașterea tehnicilor de nursing în îngrijirea bolnavilor cu patologie aparținând medicinei interne. C2 – să abordeze problemele de sănătate / boală din perspectiva particularităților comunității, în relație directă cu condițiile sociale, economice sau/și culturale proprii acelei colectivități. C3 – să inițieze și să deruleze o activitate de cercetare științifică sau/și formativă în domeniul său de competență. |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
C6 – Autonomie şi responsabilitate
C7 – Interacţiune socială · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii. C8 – Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
- obiectivul diciplinei de Nursing clinic boli interne este de a acorda studenților anului II FMAM suportul informațional pentru cunoașterea și aplicarea tehnicilor de nursing în îngrijirea bolnavilor cu patologie aparținând Medicinei Interne. - studenții trebuie să fie capabili să empatizeze cu omul bolnav, să înțeleagă suferința generată de boală și prin comportamentul lor să contribuie la creșterea încrederii în actul medical. |
7.2 Obiectivele specifice |
- prin curricula adaptată la standardele europene, prin metodele de evaluare și predare utilizate, prin implicarea studenților în activitatea de cercetare și de evaluare a pacienților, disciplina Nursing clinic boli interne urmărește să formeze aptitudini cognitive, deprinderi și atitudini care să stea la baza oricărui act medical preventiv de diagnostic, curative sau recuperator. La finalizarea disciplinei studentul va fi capabil să-și însușească și să dobândească: Abilități cognitive care le vor permite: - cunoașterea manifestărilor de dependență în afecțiunile din domeniul Medicinei Interne; - recunoașterea gradului de dependență a pacientului. - să analizeze critic informațiile obținute cu privire la starea de sănătate; - să înțeleagă cunoștințele teoretice și practice dobândite la disciplina Nursing Clinic Boli Interne cu cele obținute la alte discipline fundamentale și să folosească ca platforma pentru instruirea clinică; - să comunice clar, riguros cunoștințele căpătate sau rezultatele obținute; - să emită ipoteze de lucru și să le verifice. Deprinderi practice - cunoașterea și aplicarea corectă a manevrelor de nursing specifice pentru manifestările de dependență; - stabilirea unui plan corect de nursing adecvat fiecărui pacient. - însușirea corectă a terminologiei medicale; - formarea deprinderilor pentru o îngrijire optima a pacienților (administrarea corectă, promptă și conform prescripțiilor medicului currant a tratamentului medicamentos); - însușirea măsurilor de profilaxie primară, secundară și terțiară; - asigurarea nivelului adecvat de cunoștințe teoretice și practice pentru recunoașterea unor elemente patologice majore; - însușirea deprinderilor practice în efectuarea explorărilor complementare; - analizarea și coroborarea simptomelor și semnelor clinice cu rezultatele explorărilor complementare; - dobândirea cunoștințelor necesare dispensarizării pacienților cu diferite afecțiuni medicale. Aptitudini să fie deschiși spre dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale și civice, care să permită studenților să fie corecți, onești, cooperanți, înțelegători în fața suferinței, disponibili să ajute oamenii, iteresați de dezvoltarea comunității; - să cunoască, să respecte și să contribuie la dezvoltarea valorilor morale și a eticii profesionale; - să învețe să recunoască o problemă atunci când se ivește și să ofere soluții responsabile pentru rezolvarea ei; - să aibe sau să învețe să-și dezvolte abilitățile în echipă; - să comunice oral și în scris cerințele, modalitatea de lucru, rezultatele obținute, să se consulte cu echipa; - să aibă deschidere pentru învățare pe tot parcursul vieții; - să conștientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale și a dezvoltării profesionale; - să valorifice optim și creativ propriul potential în activitățile colective; - să știe să utilizeze tehnologia informației și comunicării; - să aibă initiative, să se implice în activitățile educative și științifice ale disciplinei. |
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
SEMESTRUL I
|
|
C1. Nursing clinic în bolile respiratorii - Educația pacienților pentru prevenirea afecțiunilor aparatului respirator. - Manifestările de dependență în afecțiunile respiratorii. |
2 h |
C2. Nursing clinic în bolile respiratorii - Raționamente de bază neceare procesului de nursing în afecțiunile respiratorii. - Principalele posibilități terapeutice în afecțiunile aparatului respirator. - Nursing clinic în principalele afecțiuni ale aparatului respirator. |
2 h |
C3. Nursing clinic în bolile respiratorii - Nursing clinic în marile urgențe respiratorii. - Îngrijirile generale și speciale în afecțiunile aparatului respirator. |
2 h |
C4. Nursing clinic în bolile cardiovasculare - Educația pacienților pentru prevenirea afecțiunilor cardiovasculare. - Manifestări de dependență în afecțiunile cardiovasculare. - Nursing clinic în principalele afecțiuni ale aparatului cardiovascular. |
2 h |
C5. Nursing în bolile cardiovasculare. - Nursing clinic în marile urgențe cardiovasculare. |
2 h |
C6. Nursing clinic în bolile cardiovasculare. - Îngrijirile generale și speciale în afecțiunile cardiovasculare. |
2 h |
C7. Nursing clinic în bolile digestive. - Educația pentru sănătate – măsuri de prevenire a afecțiunile digestive. - Manifestări de dependență în afecțiunile aparatului digestiv. - Nursing clinic în principalele afecțiuni ale paratului digestiv. |
2 h |
C8. Nursing clinic în bolile digestive. - Nursing clinic în marile urgențe digestive. - Îngrijirile generale și speciale în afecțiunile aparatului digestiv. |
2 h |
C9. Nursing clinic în bolile renale. - Educația pacienților pentru prevenirea afecțiunilor renale. - Manifestări de dependență în afecțiunile renale. - Aspecte nursing în tulburările principalelor funcții ale aparatului renal. |
2 h |
C10. Nursing clinic în bolile renale. -Nursing clinic în principalele afecțiuni ale aparatului renal. -Îngrijirile generale și speciale în afecțiunile renale. |
2 h |
C11. Nursing clinic în diabetul zaharat. - Educația pacienților pentru prevenirea aparițiai diabetului zaharat. - Tipurile de diabet zaharat. - Urgențele în diabetul zaharat. - Îngrijirea pacienților cu diabet zaharat. |
2 h |
C12. Nursing clinic în bolile reumatismale - Educația pacienților pentru prevenirea afecțiunilor aparatului locomotor. - Manifestări de dependență în afecțiunile reumatismale. - Procesul nursing în afecțiunile aparatului locomotor. - Nursing clinic în principalele afecțiuni ale aparatului locomotor. - Îngrijirile generale și speciale în afecțiunile aparatului locomotor. |
2 h |
C13. Nursing clinic în bolile de sistem (colagenoze) - Manifestări de dependență în bolile sistemice. - Procesul nursing în bolile sistemice. |
2 h |
C14. Nursing clinic în bolile hematologice - Educația pacienților pentru prevenirea bolilor hematologicr. - Manifestări de dependență în bolile hematologice. - Nursing clinic în principalele boli hematologice. - Îngrijirile generale și speciale în bolile hematologice. |
2 h |
LUCRĂRI PRACTICE |
|
LP1. Întocmirea foii de observație clinică (din punct de vedere al nursingului). Principalele tehnici de examinare clinică în Medicina Internă (caracteristicile nursingului) Aplicarea principiilor de nursing în Medicina Internă - în comunicarea cu pacientul; - în culegerea datelor; - în evaluarea inițială și continuă a stării pacientului; - în pregătirea pacientului pentru investigații paraclinice; - în efectuarea intervențiilor nursing. |
4 h |
LP2. Nursing clinic în bolile respiratorii - culegerea datelor; - analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing; - planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților; - realizarea (implementarea) intervențiilor nursing; - evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. |
4 h |
LP3. Nursing clinic în bolile respiratorii - oxigenoterapia; - manevre de resuscitare respiratorie. |
4 h |
LP4. Nursing clinic în bolile cardiovasculare - culegerea datelor; - analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing; - planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților; - realizarea (implementarea) intervențiilor nursing; - evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. |
4 h |
LP5. Nursing clinic în bolile cardiovasculare - efectuarea electrocardiogramei; - noțiuni de interpretare a electrocardiogramei. |
4 h |
LP6. Nursing clinic în bolile cardiovasculare - utilizarea defibrilatorului; - masajul cardiac. |
4 h |
LP7. Nursing clinic în bolile digestive - culegerea datelor; - analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing; - planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților; - realizarea (implementarea) intervențiilor nursing; - evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. |
4 h |
LP8. Nursing clinic în bolile digestive - stabilirea dietelor pentru diferitele afecțiuni digestive; - manevre terapeutice de nursing nonmedicamentoase. |
4 h |
LP9. Nursing clinic în bolile renale - culegerea datelor; - analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing; - planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților; - realizarea (implementarea) intervențiilor nursing; - evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. |
4 h |
LP10. Nursing clinic în diabetul zaharat - culegerea datelor; - analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing; - planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților; - realizarea (implementarea) intervențiilor nursing; - evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. |
4 h |
LP11. Nursing clinic în bolile reumatismele - culegerea datelor; - analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing; - planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților; - realizarea (implementarea) intervențiilor nursing; - evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. |
4 h |
LP12. Nursing clinic în bolile de sistem (colagenoze) - culegerea datelor; - analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing; - planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților; - realizarea (implementarea) intervențiilor nursing; - evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. |
4 h |
LP13. Nursing clinic în bolile hematologice - culegerea datelor; - analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing; - planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților; - realizarea (implementarea) intervențiilor nursing; - evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. |
4 h |
LP14. Nursing clinic în principalele urgențe medicale - culegerea datelor; - analiza și interpretarea datelor culese cu stabilirea diagnosticului/diagnosticelor nursing; - planificarea îngrijirilor care vor fi acordate pacientului: obiective, mijloace, intervenții nursing, stabilirea priorităților; - realizarea (implementarea) intervențiilor nursing; - evaluarea (reevaluarea) intervențiilor nursing acordate pacientului. |
4 h |
BIBLIOGRAFIE
|
|
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea. |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicații practice, prezentarea și interpretarea unor cazuri reale. |
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs și a fiecărei lucrări practice. |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
4
|
Clinica Medicină Internă, Spitalul Militar Craiova |
Ultima săptămână a semestrului |
Asistentul de grupă |
Cronologic 2 teme/zi |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2 ore/săpt./ Cadru didactic |
Clinica Medicină Internă, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă din Craiova, Secția Medicală Spitalul Militar Craiova |
Săptamânal |
Toate cadrele didactice |
Tema din săptămâna respectivă |
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
|
Clinica Medicină Internă, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă din Craiova, Secția Medicală Spitalul Militar Craiova |
|
Toate cadrele didactice |
Tema din săptămâna respectivă |
||||
12. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
|
x |
x |
|
|||||
Lucrări practice |
Seminar |
Seminar |
Probă practică |
30% |
|||||
Examen |
Evaluarea se va realiza în 3 etape: testarea periodică prin teste grilă, examen practic, examen scris, fiecare din cele 3 etape sunt obligatorii și necesită obținerea notei minime 5 pentru a putea accede în etapa următoare Prezentarea la examen este condiționată de prezența la lucrările practice, refacerea LP în condițiile prevăzute de regulamentul UMF și punctul 11 |
|
scris |
60% |
|||||
Verificările periodice |
Scris |
Scris şi Oral |
Scris şi Oral |
10% |
|||||
Prezenţa la curs |
|
|
|
|
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
Clinica Medicină Internă, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă din Craiova |
Toate cadrele didactice |