Programa

Programa

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

MOAŞE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ

1.3 Departamentul

V - SPECIALITĂŢI MEDICALE III

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

ASISTENTA MEDICALA

 

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

SANATATE PUBLICA

2.2. Codul disciplinei 

 

2.3 Titularul activităţilor de curs

GOLLI ANDREEA LOREDANA

2.4 Titularul activităţilor de seminar

 

2.5.Gradul didactic    

Sef lucr.

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Norma de baza

2.7. Anul de studiu

 

IV

2.8. Semestrul

 

I

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DS

2.10. Regimul disciplinei        (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

2

din care: 3.2 curs

1

3.3 seminar/laborator

1

3.4 Total ore din planul de învăţământ

30

din care: 3.5 curs

15

3.6 seminar/laborator

15

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

15

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

11

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

8

Tutoriat

4

Examinări

5

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

11

3.7 Total ore studiu individual

54

 

3.9 Total ore pe semestru

30

3.10 Numărul de credite4)

1

               

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

 

4.2 de competenţe

 

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

-

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

 

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

 

C1. Să identifice problemele de sanatate ale unei colectivitati prin culegerea de informatii in conditii cat mai standardizate si calcularea de indicatori.

C4 – Să abordeze problemele de santate/boala din perspectiva particularitatilor comunitatii, in relatie directa cu conditiile sociale, economice sau/si culturale proprii acelei colectivitati.

C5 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente

 

COMPETENŢE TRANSVERSALE

C6. Autonomie şi responsabilitate;

  • dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, disponibili să ajute oamenii, interesaţi de dezvoltarea comunităţii;
  • să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea  valorilor morale şi  eticii profesionale;
  • să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvare.

 

C7. Interacţiune socială;

·         să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;

·         să dezvolte abilităţi de lucru în echipă;

·         să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele  obţinute;

·         să se implice în acţiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.

 

C8. Dezvoltare personală şi profesională

  • să aibă deschidere către invăţare pe tot parcursul vieţii;
  • să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;
  • să valorifice optim şi creativ  potenţialul propriu în activităţile colective;
  • să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

Obiectivul disciplinei de a oferi studenţilor suportul informational si logistic necesar pentru cunoaşterea noţiunilor de bază ale sănătăţii publice, identificarea şi stabilirea priorităţilor în sănătatea publică

 

7.2  Obiectivele specifice

1.      să descrie indicatorii demografici şi socio- economici şi diferite surse de date pentru evaluarea stării de sănătate şi a serviciilor medicale;

2.      să utilizeze date cantitative şi calitative pentru descrierea, analiza şi supravegherea sănătăţii publice;

3.      să se familiarizeze cu principalele metode utilizate în identificarea şi ierarhizarea problemelor de sănătate

4.      sǎ cunoascǎ caracteristicile epidemiologice ale bolilor cronice ca probleme de sǎnǎtate publicǎ

5.      să aleagă strategii pertinente de prevenire şi combatere a bolilor

 

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

 C1. Starea de sănătate, factorii care o influenţează şi indicatori de măsurare a stării de sănătate

 

2

C2. Statica şi dinamica populaţiei: natalitate, fertilitate şi planificare familială

2

C3. Mortalitatea generală si infantilă

2

C4. Epidemiologia: cadru, concepte, metode, tipuri de studii, studiul îmbolnăvirilor în populaţiile umane. Anchete epidemiologice descriptive 

2

C5. Anchete epidemiologice analitice

2

C6. Anchete epidemiologice experimentale. Etica cercetării clinice

2

C7. Promovarea sanatatii. Strategii preventive.

2

BIBLIOGRAFIE

  1. Note de curs 2015-2016
  2. Emilia Pătru, Andreea Loredana Golli. Sănătate publică şi management sanitar –curs pentru studenții mediciniști, Editura Medicală Universitară Craiova, 2006
  3. Dana Galieta Mincă, Mihail Grigorie Marcu. Sănătate publică şi management sanitar – note de curs post universitar, Editura Universitară Carol Davila București, 2005

 

8.2  Lucrări practice (subiecte/teme)

 

Statica populaţiei. Piramida vârstelor

2

Măsurarea şi analiza natalităţii şi fertilităţii

2

Măsurarea şi analiza mortalităţii generale şi infantile

2

Metode comparative de măsurare a mortalităţii

2

Anchete epidemiologice. Proiectare

2

Măsurarea riscului, asociaţiei epidemiologice şi impactului asupra populaţiei

2

Validitatea şi valorile predictive ale unui test de screening

2

Identificarea unei probleme de sănătate publică într-o populaţie. Test de evaluare

2

BIBLIOGRAFIE

  1. Protocoalele de lucrări practice ale disciplinei

Emilia Pătru, Andreea Loredana Golli. Sănătate publică şi management sanitar –lucrări practice, Editura Medicală Universitară Craiova, 2004

  1. Golli Andreea Loredana, Pătru Emilia. Indreptar de sănătate publică şi management –lucrări practice, Editura Medicală Universitară Craiova, 2009

 

 

 

 

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  • Cunoştinţele dobândite la disciplina de sănătate publică şi management conferă sprijin pentru înţelegerea unor concepte, noţiuni şi elemente de metodă care vor putea fi aplicate în descriere, analiză şi intervenţie, atunci când acestea au drept obiect grupurile umane.
  • Deprinderile practice şi atitudinile acumulate constituie baza pentru înţelegerea importanţei unui management bun prin strategii şi politici de sănătate oportune  aplicat  serviciilor de sănătate, care să asigure o stare de sănătate bună

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse:

Curs

Prelegere, sinteză, învăţare interactivă în scopul realizării feedback-ului, explicarea unor probleme evidenţiate de studenţi.

Prezentări power-point, proiectare filme.

Lucrari practice

Explicaţie, dezbatere, demonstraţie. Calcularea, analiza şi interpretarea  indicatorilor stării de sănătate şi morbiditate. Prezentare studii de caz.

Studiu individual

Studiul notelor de curs,  suport de curs, studiul bibliografiei minimale indicate, exerciţii, elaborare de referate.

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

3

Catedra de sănătate public şi management

Ultima săptămână din semestru

Cadrele didactice de la disciplină

Cronologic, în funcţie de temele la care s-a absentat

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

1 oră/săptamana

Sediul disciplinei

Saptămânal

Titular curs

Tema din saptamana respectiva

Program pentru studenţii slab pregătiţi

1 oră/săpt.

Catedra de sănătate publică şi management

Saptămânal

Titular curs

În funcţie de necesităţile studenţilor

 

12. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

Scris

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

Oral

Oral

 

60%

Lucrări practice

Oral

Scris

Scris

40%

Examen

 

 

Scris

 

Verificările periodice

 

 

 

 

Prezenţa la curs

 

 

Bonificaţie 5%

 

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Ultima zi de vineri a fiecarei luni

Sediul disciplinei

Toate cadrele didactice

Actualizat la 09.09.2021, 10:18