1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA |
1.2 Facultatea |
DE MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ |
1.3 Departamentul |
6 |
1.4 Domeniul de studii |
SĂNĂTATE |
1.5 Ciclul de studii1 |
LICENŢĂ |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
Asistenta Medicala |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.1 Denumirea disciplinei |
UROLOGIE |
|||||||
2.2. Codul disciplinei |
AM |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de curs |
Conf. univ. dr. Paul Tomescu |
|||||||
2.4 Titularul activităţilor de seminar |
Asistent univ. dr. Lucian Eugen Stoica |
|||||||
2.5.Gradul didactic |
Conferentiar, Asistent universitar |
|||||||
2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat) |
Norma de bază |
|||||||
2.7. Anul de studiu 2015-2016 |
|
2.8. Semestrul
|
II |
2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2) |
DS |
2.10. Regimul disciplinei (obligativitate)3) |
DI |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână |
3 |
din care: 3.2 curs |
1 |
3.3 seminar/laborator |
2 |
||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
42 |
din care: 3.5 curs |
14 |
3.6 seminar/laborator |
28 |
||
Distribuţia fondului de timp ore |
|
||||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
14 |
||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
14 |
||||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
28 |
||||||
Tutoriat |
7 |
||||||
Examinări |
14 |
||||||
Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti |
14 |
||||||
3.7 Total ore studiu individual |
91 |
|
|||||
3.9 Total ore pe semestru |
133 |
||||||
3.10 Numărul de credite4) |
3 |
||||||
4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe solide de Anatomie, Fiziologie, Fiziopatologie, Morfopatologie, Semiologie chirurgicală. |
4.2 de competenţe |
- |
5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)
5.1. de desfăşurare a cursului |
- |
5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
Pregătirea în prealabil, prin studiu individual al noțiunilor predate in cadrul cursului |
6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7) |
|
COMPETENŢE PROFESIONALE |
C1 - Să identifice starea de boala si să stabileasca diagnosticul corect al afectiunii (afectiunilor). C4 – Să abordeze problemele de santate/boala din perspectiva particularitatilor comunitatii, in relatie directa cu conditiile sociale, economice sau/si culturale proprii acelei colectivitati. C5 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente |
COMPETENŢE TRANSVERSALE |
. C6. Autonomie şi responsabilitate
C7. Interacţiune socială; · să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate; · să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă; · să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa; · să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.
C8. Dezvoltare personală şi profesională
|
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Obiectivul disciplinei de Urologie este de a oferi studenţilor din anul II, suportul informational si logistic necesar pentru a înţelege simptomele și semnele bolilor, pentru a putea recunoaște sindroamele majore din patologia medicală. Dorim să pregătim asistenți medicali competitivi pe piața muncii, cu abilități profesionale deosebite. Dorim ca studenții să abordeze o ținută adecvată, să utilizeze un limbaj medical corect. Dorim ca studenții să fie capabili să lucreze eficient într-o echipă, astfel încât actul medical oferit pacienților să fie calitativ superior. Studenții trebuie să fie capabili să empatizeze cuomul bolnav, să înțeleagă suferința generată de o boală și prin comportamentul lor să contribuie la creșterea încrederii în actul medical. Studenții trebuie să învețe să aibă un limbaj adecvat în fața pacienților și să învețe să contribuie la respectarea rigorilor activităților dintr-o unitate medicală. Dorim ca studenții să învețe să aibă un comportament adecvat față de toți membrii echipei de îngrijire. |
7.2 Obiectivele specifice |
Prin curricula adaptată la standardele europene de calitate, prin metodele de predare şi de evaluare utilizate, prin implicarea studenţilor în activităţi de cercetare şi de evaluare a pacienţilor, disciplina de Urologie urmăreşte să formeze aptitudini cognitive, deprinderi şi atitudini care să stea la baza oricărui act medical preventiv, de diagnostic, curativ sau recuperator. La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească Însuşirea corectă a terminologiei medicale ABILITĂŢILE COGNITIVE, care le vor permite:
DEPRINDERI PRACTICE · Însuşirea corectă a terminologiei medicale · Recunoaşterea semnelor vitale şi a simptomelor şi semnelor bolilor · Însuşirea tehnicii şi metodologiei efectuării unei anamneze (interviu) · Dobândirea cunoştinţelor necesare efectuării unui examen obiectiv · complet · Dobândirea cunoştinţelor necesare identificării sindroamelor majore · din patologia medicală · Însuşirea deprinderilor practice în efectuarea explorărilor complementare · Analizarea şi coroborarea simptomelor şi semnelor clinice cu rezultatele explorărilor complementare · să organizeze efectuarea lucrării practice: să formeze o echipă, să · împartă sarcinile, să colaboreze, să comunice cerinţele, să efectueze o anamneză corectă
ATITUDINI
|
8. CONŢINUTURI
8.1 Curs (unităţi de conţinut) |
Nr. ore |
|
Tema 1. Domeniul de studiu – scurt istoric. |
2 |
|
Noţiuni de anatomie şi embriologie a aparatului urinar. Principalele funcţii ale rinichiului. Semiologia apratului urinar: febra,durerea (renală, hipogastrică, pelviperineală, funiculotesticulară, peniană, uretrală), tulburări de micţiune (polakiuria,micţiune imperioasă, micţiunile rare, micţiunea dureroasă, disuria, retenţia de urină, incontinenţa de urină), modificările calitative (hematuria, urina tulbure, piuria) şi cantitative ale urinii (poliuria,oliguria,anuria), secreţia uretrală. |
|
|
Tema 2: Litiaza aparatului urinar. |
2 |
|
Litiaza renală. Litiaza reno-ureterală. Litiaza vezicală. |
|
|
Tema 3: Infecţiile urinare |
2 |
|
Infecții ale cailor urinare: Cistita,Uretrita. Infecții parenchimatoase: Pionefrita, Prostatita , Orhita/Orhiepididimita. Infecții mixte: Pielonefrita, Pionefroza, Orhiepididimita. Infecții periorganice: Perinefrita, Pericistita, Periuretrita. Infecţiile specifice ale aparatului uro-genital: tuberculoza uro-genitală. |
|
|
Tema 4: Traumatismele aparatului urogenital |
2 |
|
Traumatisme renale. Traumatisme ureterale. Traumatisme vezicale. Traumatisme ureterale. |
|
|
Tema 5: Malformaţiile aparatului uro-genital |
2 |
|
Malformațiile rinichiului, joncţiunii pielo-ureterale,ureterului, joncţiunii uretero-vezicale,vezicii urinare, testiculului, scrotului, uretrei, penisului. |
|
|
Tema 6: Tumorile aparatului urinar |
2 |
|
Cancerul de prostată, adenomul de prostată.Tumori renale, uroteliale, vezicale, testiculare, peniene. |
|
|
Tema 7: Patologia urogenitală |
2 |
|
La bărbat: Stricturile de uretră, Fimoza/Parafimoza, Boala Peyronie, Hidrocelul, Varicocelul, Disfuncția erectilă, Infertilitatea. Femei: Vezica hiperactivă, Incontinența urinară, Prolapsul genital. Fistulele genito-urinare. |
|
|
Total |
14 |
|
CONŢINUTUL LUCRĂRILOR PRACATICE: PROGRAMA ANALITICĂ |
|
|
|
2 |
|
|
2 |
|
|
2 |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
2 |
|
|
2 |
|
|
2 |
|
|
2 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
2 |
|
Total |
28 |
9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
|
10. REPERE METODOLOGICE
Forme de activitate |
Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc. |
Curs |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea |
Lucrari practice |
Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, studiu de caz, proiecte |
Studiu individual |
Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice |
11. PROGRAM DE RECUPERARE |
|||||||||
Recuperări absenţe |
Nr. absenţe care se pot recupera |
Locul desfăşurării |
Perioada |
Responsabil |
Programarea temelor |
||||
2 |
SCJUC, Clinica Urologie |
Ultima săpt. a Sem II |
Asistentul de grupă |
Cronologic, maxim 2 teme/zi |
|||||
Program de consultaţii/ cerc ştiinţific studenţesc |
2 ore/săpt. |
SCJUC, Clinica Urologie |
Saptămanal |
Toate cadrele didactice |
Tema din saptamana respectiva |
||||
Program pentru studenţii slab pregătiţi |
2 ore/săpt |
SCJUC, Clinica Urologie |
Saptămanal |
Toate cadrele didactice |
Tema din saptamana respectiva |
||||
|
|||||||||
12. EVALUARE |
|||||||||
Forma de activitate |
Evaluare
|
Procent din nota finală |
|||||||
|
Formativă |
Periodică |
Sumativă |
|
|||||
Curs |
- |
- |
X |
70% |
|||||
Lucrări practice |
X |
X |
X |
20% |
|||||
Examen |
|
|
X |
|
|||||
Verificările periodice |
|
- |
- |
10% |
|||||
Prezenţa la curs |
|
|
|
- |
|||||
13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ |
|||||||||
Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună) |
|||||||||
Programare ore |
Locul desfăşurării |
Responsabil |
|||||||
Ultima zi de vineri a fiecarei luni |
SCJUC, Clinica Urologie |
Toate cadrele didactice |