Programa

Programa

 

1. DATE DESPRE PROGRAM

1.1 Instituţia de învăţământ superior

UNIVERSITATEA DE MEDICINA SI FARMACIE DIN CRAIOVA

1.2 Facultatea

DE MOAȘE ȘI ASISTENȚĂ MEDICALĂ

1.3 Departamentul

6

1.4 Domeniul de studii

SĂNĂTATE

1.5 Ciclul de studii1

LICENŢĂ

1.6 Programul de studii/Calificarea

Asistenta Medicala

2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ

2.1 Denumirea disciplinei

UROLOGIE

2.2. Codul disciplinei 

AM

2.3 Titularul activităţilor de curs

Conf. univ. dr. Paul Tomescu

2.4 Titularul activităţilor de seminar

Asistent univ. dr. Lucian Eugen Stoica

2.5.Gradul didactic    

Conferentiar, Asistent universitar

2.6.Încadrarea (norma de bază/asociat)

Norma de bază

2.7. Anul de studiu

2015-2016

 

2.8. Semestrul

 

II

2.9. Tipul disciplinei (conţinut)2)

DS

2.10. Regimul disciplinei            (obligativitate)3)

DI

                 

3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

3

din care: 3.2 curs

1

3.3 seminar/laborator

2

3.4 Total ore din planul de învăţământ

42

din care: 3.5 curs

14

3.6 seminar/laborator

28

Distribuţia fondului de timp ore

 

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

14

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

14

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

28

Tutoriat

7

Examinări

14

Alte activităţi...consultaţii, cercuri studentesti

14

3.7 Total ore studiu individual

91

 

3.9 Total ore pe semestru

133

3.10 Numărul de credite4)

3

               

4. PRECONDIŢII (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

Studenţii trebuie să aibă cunoştinţe solide de Anatomie, Fiziologie, Fiziopatologie, Morfopatologie, Semiologie chirurgicală.

4.2 de competenţe

-

5. CONDIŢII (acolo unde este cazul)

5.1. de desfăşurare a cursului

-

5.2. de desfăşurare a seminarului/laboratorului

Pregătirea în prealabil, prin studiu individual al noțiunilor predate in cadrul cursului

 

6. COMPETENŢELE SPECIFICE ACUMULATE6)7)

COMPETENŢE PROFESIONALE

C1 - Să identifice starea de boala si să stabileasca diagnosticul corect al afectiunii (afectiunilor).

C4 – Să abordeze problemele de santate/boala din perspectiva particularitatilor comunitatii, in relatie directa cu conditiile sociale, economice sau/si culturale proprii acelei colectivitati.

C5 – Sa initieze si sa deruleze o activitate de cercetare stiintifica sau/si formativa in domeniul sau de competente

COMPETENŢE TRANSVERSALE

. C6. Autonomie şi responsabilitate

  • dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii;
  • să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale;
  • să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.

 

C7. Interacţiune socială;

          ·            să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;

          ·            să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;

          ·            să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;

          ·            să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.

 

C8. Dezvoltare personală şi profesională

  • să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,
  • să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;
  • să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;
  • să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării.

7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

Obiectivul disciplinei de Urologie este de a oferi studenţilor din anul II, suportul informational si logistic necesar pentru a înţelege simptomele și semnele bolilor, pentru a putea recunoaște sindroamele majore din patologia medicală. Dorim să pregătim asistenți medicali competitivi pe piața muncii, cu abilități profesionale deosebite. Dorim ca studenții să abordeze o ținută adecvată, să utilizeze un limbaj medical corect. Dorim ca studenții să fie capabili să lucreze eficient într-o echipă, astfel încât actul medical oferit pacienților să fie calitativ superior. Studenții trebuie să fie capabili să empatizeze cuomul bolnav, să înțeleagă suferința generată de o boală și prin comportamentul lor să contribuie la creșterea încrederii în actul medical. Studenții trebuie să învețe să aibă un limbaj adecvat în fața pacienților și să învețe să contribuie la respectarea rigorilor activităților dintr-o unitate medicală. Dorim ca studenții să învețe să aibă un comportament adecvat față de toți membrii echipei de îngrijire.

7.2 Obiectivele specifice

Prin curricula adaptată la standardele europene de calitate, prin metodele de predare şi de evaluare utilizate, prin implicarea studenţilor în activităţi de cercetare şi de evaluare a pacienţilor, disciplina de Urologie urmăreşte să formeze aptitudini cognitive, deprinderi şi atitudini care să stea la baza oricărui act medical preventiv, de diagnostic, curativ sau recuperator.  La finalizarea disciplinei studentul(a) va fi capabil(ă) să-şi însuşească

Însuşirea corectă a terminologiei medicale

ABILITĂŢILE COGNITIVE, care le vor permite:

  • să descrie simptomele bolilor
  • să descrie semnele bolilor
  • să utilizeze termenilogia medicală corectă
  • să cunoască semnele vitale
  • să cunoasca tehnica efectuării unri anamneze
  • fie capabili să efectueze corect o anamneza
  • să analizeze critic informațiile obținute cu privire la starea de sănătate
  • să interpreteze abaterile de la normal ale unor parametri biologici şi să caute relevanţa clinică;
  • să integreze cunoştinţele teoretice si practice dobândite la disciplina de semiologie medicală cu cele obţinute de la alte discipline fundamentele şi să le folosească ca platformă pentru instruirea clinică;
  • să comunice clar, riguros cunoştinţele căpătate sau rezultatele obţinute;
  • să emită ipoteze de lucru şi să le verifice

DEPRINDERI PRACTICE

·         Însuşirea corectă a terminologiei medicale

·         Recunoaşterea semnelor vitale şi a simptomelor şi semnelor bolilor

·         Însuşirea tehnicii şi metodologiei efectuării unei anamneze (interviu)

·         Dobândirea cunoştinţelor necesare efectuării unui examen obiectiv

·         complet

·         Dobândirea cunoştinţelor necesare identificării sindroamelor majore

·         din patologia medicală

·         Însuşirea deprinderilor practice în efectuarea explorărilor

complementare

·         Analizarea şi coroborarea simptomelor şi semnelor clinice cu

rezultatele explorărilor complementare

·         să organizeze efectuarea lucrării practice: să formeze o echipă, să

·         împartă sarcinile, să colaboreze, să comunice cerinţele, să efectueze o

anamneză corectă

 

ATITUDINI

  • să fie deschişi spre dobândirea de repere morale, formarea unor atitudini profesionale şi civice, care să permită studenţilor să fie corecţi, oneşti, neconflictuali, cooperanţi, înţelegători în faţa suferinţei, disponibili sa ajute oamenii, interesaţi de dezvoltatea comunităţii;
  • să cunoască, să respecte şi să contribuie la dezvoltarea valorilor morale şi a eticii profesionale;
  • să înveţe să recunoască o problemă atunci când se iveşte şi să ofere soluţii responsabile pentru rezolvarea ei.
  • să recunoască şi să aibă respect pentru diversitate şi multiculturalitate;
  • să aibă sau să inveţe să-şi dezvolte abilităţile de lucru în echipă;
  • să comunice oral şi în scris cerinţele, modalitatea de lucru, rezultatele obţinute, să se consulte cu echipa;
  • să se implice în actiuni de voluntariat, să cunoască problemele esenţiale ale comunităţii.
  • să aibă deschiderea către învăţarea pe tot parcursul vieţii,
  • să conştientizeze necesitatea studiului individual ca bază a autonomiei personale şi a dezvoltării profesionale;
  • să valorifice  optim si creativ propriul potential  în activităţile colective;
  • să ştie să utilizeze tehnologia informaţiei şi comunicării;
  • să aibă iniţiativă, să se implice în activităţole educative şi ştiinţifice ale disciplinei

 

 

 

8. CONŢINUTURI

8.1  Curs (unităţi de conţinut)

Nr. ore

 

Tema 1. Domeniul de studiu – scurt istoric.

2

 

Noţiuni de anatomie şi embriologie a aparatului urinar. Principalele funcţii ale rinichiului.

Semiologia apratului urinar: febra,durerea (renală, hipogastrică, pelviperineală, funiculotesticulară, peniană, uretrală), tulburări de micţiune (polakiuria,micţiune imperioasă, micţiunile rare, micţiunea dureroasă, disuria, retenţia de urină, incontinenţa de urină), modificările calitative (hematuria, urina tulbure, piuria) şi cantitative ale urinii (poliuria,oliguria,anuria), secreţia uretrală.

 

 

Tema 2: Litiaza aparatului urinar.

2

 

Litiaza renală. Litiaza reno-ureterală. Litiaza vezicală.

 

 

Tema 3: Infecţiile urinare

2

 

Infecții ale cailor urinare: Cistita,Uretrita. Infecții parenchimatoase: Pionefrita, Prostatita , Orhita/Orhiepididimita. Infecții mixte: Pielonefrita, Pionefroza, Orhiepididimita. Infecții periorganice: Perinefrita, Pericistita, Periuretrita. Infecţiile specifice ale aparatului uro-genital: tuberculoza uro-genitală.

 

 

Tema 4: Traumatismele aparatului urogenital

2

 

Traumatisme renale. Traumatisme ureterale. Traumatisme vezicale. Traumatisme ureterale.

 

 

Tema 5: Malformaţiile aparatului uro-genital

2

 

Malformațiile rinichiului, joncţiunii pielo-ureterale,ureterului, joncţiunii uretero-vezicale,vezicii urinare, testiculului, scrotului, uretrei, penisului.

 

 

Tema 6: Tumorile aparatului urinar

2

 

Cancerul de prostată, adenomul de prostată.Tumori renale, uroteliale, vezicale, testiculare, peniene.

 

 

Tema 7: Patologia urogenitală

2

 

La bărbat: Stricturile de uretră, Fimoza/Parafimoza, Boala Peyronie, Hidrocelul, Varicocelul, Disfuncția erectilă, Infertilitatea. Femei: Vezica hiperactivă, Incontinența urinară, Prolapsul genital. Fistulele genito-urinare.

 

 

Total

14

 

CONŢINUTUL LUCRĂRILOR PRACATICE: PROGRAMA ANALITICĂ

 

  1. Anamneza, examenul clinic general şi examenul local al pacientului urologic;

2

  1. Examenele de laborator la pacientul urologic;

2

  1. Explorarea radiologică a aparatului urinar; Examenul echografic al aparatului uro-genital;

2

  1. Explorarea pacientului urologic prin tomografie computerizată şi rezonanţă magnetică nucleară;

2

  1. Explorarea radioizotopică a pacientului urologic;

 

  1. Instrumentarul urologic de bază;

2

  1. Cateterismul uretro-vezical, instrumentarea clasică a uretrei (explorare, dilataţii),cateterismul ureteral.

2

  1. Explorarea endoscopică a aparatului urinar inferior: ureterocistoscopia.

2

  1. Explorarea endoscopică a aparatului urinar superior: ureteroscopia, nefroscopia. Nefrostomia percutanată.

2

  1. Biopsia prostatică.

2

  1. Alte manevre terapeutice elementare : cistostomia prin trocardizare, schimbarea sondei Pezzer, drenajul abcesului prostatic, incizia flegmonului periuretral, extragerea calculului incclavat în uretră, infiltrarea funiculului spermatic, puncţia hidrocelului, etc.;

 

  1. Pregătirea preoperatorie şi monitorizarea evoluţiei postoperatrorii a pacientului urologic;

2

  1. Rezecţia transuretrală a prostatei (TUR-P); Rezecţia transuretrală a tumorilor vezicale (TUR-V); Uretrotomia optică internă la rece (UOIR);

 

  1. Îngrijirea postoperatorie a pacientului urologic.

2

Total

28

 

9. COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI

  • Disciplina de Urologie este o disciplină de specialitate, obligatorie pentru ca un student să deprindă abilitățile necesare îngrijirii pacienților cu afecțiuni uro-genitale sau conexe.
  • Cunoştinţele, deprinderile practice şi atitudinile învăţate la această disciplină completează celelalte discipline clinice din domeniul specialităților chirurgicale, constituind fundamentul pentru înţelegerea şi învăţarea oricărui act medical preventiv, de diagnostic, curativ sau recuperator.

10. REPERE METODOLOGICE

Forme de activitate

Tehnici de predare / învăţare, materiale, resurse: expunere, curs interactiv, lucru în grup, învăţare prin probleme/proiecte etc.

Curs

Se folosesc urmatoarele metode combinate: prelegerea, dezbaterea, problematizarea

Lucrari practice

Se folosesc urmatoarele metode combinate: aplicaţii practice, studiu de caz, proiecte

Studiu individual

Înaintea fiecărui curs şi a fiecărei lucrari practice

 

11. PROGRAM DE RECUPERARE

Recuperări absenţe

Nr. absenţe care se pot recupera

Locul desfăşurării

Perioada

Responsabil

Programarea temelor

 

2

SCJUC, Clinica Urologie

Ultima săpt. a Sem II

Asistentul de grupă

Cronologic, maxim 2 teme/zi

Program de consultaţii/

cerc ştiinţific studenţesc

2 ore/săpt.

SCJUC, Clinica Urologie

Saptămanal

Toate cadrele didactice

Tema din saptamana respectiva

Program pentru studenţii slab pregătiţi

2 ore/săpt

SCJUC, Clinica Urologie

Saptămanal

Toate cadrele didactice

Tema din saptamana respectiva

 

12. EVALUARE

Forma de activitate

Evaluare

 

Procent din nota finală

 

Formativă

Periodică

Sumativă

 

Curs

-

-

X

70%

Lucrări practice

X

X

X

20%

Examen

 

 

X

 

Verificările periodice

 

-

-

10%

Prezenţa la curs

 

 

 

-

13. PROGRAME DE ORIENTARE SI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Programe de orientare şi consiliere profesională (2 ore/lună)

Programare ore

Locul desfăşurării

Responsabil

Ultima zi de vineri a fiecarei luni

SCJUC, Clinica Urologie

Toate cadrele didactice

Actualizat la 09.09.2021, 10:19